Євроінтеграційний шлях Північної Македонії: уроки для України
Північна Македонія, одна з країн Західних Балкан, яка послідовно протягом 20 років просувається шляхом євроінтеграції. Попри політичні виклики, вона демонструє сталість реформ і готовність виконувати критерії членства в ЄС. Аналіз європейських офіційних джерел (сайтів Європейської Комісії, Європейського Парламенту, Ради ЄС та Європейської служби зовнішніх дій (EEAS) дозволяє побачити ключові тенденції та висновки, що можуть бути корисними й для України.
Під час навчального візиту до Скоп’є Ірина Куропась, менеджерка Агенції місцевого економічного розвитку Яворівщини, координаторка РГ2 УНП ФГС СхП ознайомилася з досвідом Північної Македонії, країни, яка, попри політичні виклики, зберігає сталість реформ і впевнено рухається до ЄС. Програма перебування була насиченою і включала зустрічі з провідними аналітичними центрами та європейськими партнерами. Окремі сесії були присвячені питанням гендерної рівності, участі молоді, боротьбі з корупцією та комунікації з громадянами. Організації Reactor та Kvinna till Kvinna Foundation представили успішні кейси з інтеграції гендерного підходу в політику євроінтеграції, а Македонський центр міжнародного співробітництва (MCIC) — досвід громадського нагляду за виконанням антикорупційних реформ. Учасники також обговорили з експертами Центру політичних досліджень і реформ (CRPM) та Інституту демократії (IDSCS) шляхи підвищення довіри громадян до євроінтеграційних процесів. Спільний висновок — без залучення суспільства, відкритого діалогу й зрозумілих комунікацій європейський шлях ризикує залишитися лише політичним гаслом, а не реальним процесом змін.
Згідно з останніми звітами Європейської Комісії, Північна Македонія продовжує роботу над усіма кластерами переговорного процесу. Особлива увага приділяється реформам у сфері правосуддя, боротьбі з корупцією та вдосконаленню публічної адміністрації. ЄС визнає досягнення країни у створенні стабільних інституцій та проведенні скринінгу законодавства, але наголошує на потребі конкретних результатів і системного впровадження ухвалених рішень. Європейський Парламент у своїх резолюціях 2024–2025 років підтверджує політичну підтримку вступу Північної Македонії до ЄС, проте водночас закликає уряд країни до прискорення реформ і посилення верховенства права.
Македонці починали процес євроінтгераці разом із Хорватією. Але сьогодні Хорватія вже не тільки в ЄС, а й у єврозоні, а Північна Македонія — понад 20 років у процесі й досі не має уявлення, коли цей шлях завершиться. Спершу вступ блокувала Греція (через назву), тепер Болгарія (через історію та ідентичність). Однією з головних причин уповільнення євроінтеграції залишаються політичні розбіжності з Болгарією щодо мовних та історичних питань. Саме ці суперечки неодноразово ставали предметом обговорення в Раді ЄС і впливали на темпи переговорного процесу. Це нагадує, що технічна готовність — лише одна сторона євроінтеграції; не менш важливою є дипломатія та побудова довіри між сусідніми державами. Буквально на днях Урсула фон дер Ляєн сказала: “Наступний і єдиний крок перед початком переговорів — зрозумілий: потрібно внести погоджені конституційні зміни.” Зміни в Конституцію , це умова для зняття болгарського вето. Але в уряді Північної Македонії відповідають обережно: мовляв, нехай ЄС гарантує, що ці зміни не відкриють двері для нових вимог із боку Болгарії, і що всі двосторонні суперечки будуть винесені за рамки переговорного процесу. Навряд чи таку гарантію з боку ЄС реально отримати — але цей випадок яскраво показує, як складно поєднати політику, національну ідентичність і європейські правила.
Європейські джерела виділяють кілька ключових проблем на євроінтеграційному шляху Північнох Македонії: недостатній прогрес у судовій реформі та боротьбі з корупцією, розрив між ухваленням законів і практичним виконанням політик, а також вплив політичної нестабільності на сталий хід реформ. Водночас ЄС відзначає позитивні зрушення: підвищення прозорості роботи державних органів, активнішу роль громад у реалізації стратегій розвитку та впровадження принципів європейського врядування на місцевому рівні.
Висновки для України
Досвід Північної Македонії є показовим: шлях до Європейського Союзу — це не одноразова політична кампанія, а тривалий процес, який вимагає координації, прозорості, замученості й відповідальності. Для України цей приклад демонструє кілька важливих орієнтирів:
- Послідовність і сталість політик — навіть за зміни урядів курс на ЄС має залишатися незмінним.
- Реформи не лише на папері — важливо не лише ухвалювати європейські норми, а й реально впроваджувати їх у громадах та інституціях.
- Комунікація і партнерство — успішна інтеграція потребує участі громадськості, бізнесу та громад.
- Підготовка до політичних ризиків — слід завчасно враховувати можливі двосторонні чи внутрішні фактори, що можуть вплинути на переговорний процес.
Євроінтеграція Північної Македонії — це історія про наполегливість, системність і віру в майбутнє. Для України цей досвід є важливим джерелом практичних уроків і натхнення у власному русі до Європейського Союзу.
«Кожна країна, яка обирає європейський шлях, неминуче стикається з власними викликами — у когось «своя Угорщина», у когось внутрішні політичні суперечності, економічні труднощі чи просто втома Євросоюзу від постійного розширення. Євроінтеграція ніколи не була прямою дорогою — це марафон із затяжними підйомами, де головне не швидкість, а витривалість і послідовність реформ. Але важливо пам’ятати: у своїй суті євроінтеграція — це не про технічні критерії чи переговорні глави, а про покращення якості життя людей, про добробут, безпеку та гідність громадян. Саме люди, а не документи чи угоди, є кінцевою метою цього процесу»- зазначила Ірина Куропась.


