У Яворові реалізовується діалоговий підхід до реформування місцевого самоврядування

19 травня 2016 року у приміщенні Яворівської районної ради було проведено діалогову зустріч з представниками селища Краківець, сіл Любині та Свидниця. Темою даної зустрічі були питання реформування місцевого самоврядування та створення Краківецької об’єднаної територіальної громади. Зустріч проходила у формі діалогу.

Україна стоїть на порозі великих змін: реформи територіальної організації влади, децентралізації повноважень та ресурсів. Усі розуміють необхідність цього кроку, але нажаль, як свідчить статистика, мешканці та й представники місцевого самоврядування до кінця не усвідомлюють що це таке.  Експерт проекту «Міжсекторний діалог як інструмент формування спроможних громад та впровадження ефективного територіального управління» Андрій Залужний розповів про процес укрупнення громад і формування нових територіальних одиниць, який має йти паралельно з розбудовою фундаменту для реального самоврядування та міжсекторного партнерства.

Що ж отримають ці громади? Чи зможуть вони забезпечити своє існування за власний рахунок? Ці та багато інших питань ставлять перед собою як голови сільських рад так і мешканці населених пунктів.

Одним із найбільш задекларованих позитивів є прирівняння об’єднаних громад до міст обласного значення, а саме надання їм тих повноважень і тих фінансових ресурсів, які мають великі та середні міста, такі як Львів, Стрий, Червоноград, Новий Розділ та інші. Найбільшою перевагою є надходження від податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), який є основним платежем у всіх містах обласного значення, у сільській місцевості також добре ознайомлені із можливими надходженнями від даного податку, так як 25% ПДФО надходило у їхні бюджети ще у недалекому 2014 році. Тому кожна громада може оцінити власні фінансові надходження від 60% цього платежу. Іншою перевагою є надання освітньої та медичної субвенції із Державного бюджету об’єднаній територіальній громаді, що створить можливості для самостійного прийняття рішень щодо фінансування освітніх та медичних закладів у тих частинах, які їм необхідні.  Також ОТГ матимуть змогу залучати додаткові кошти з ДФРР, МТД та інших джерел на проектній основі.

В старій системі органи місцевого самоврядування завжди були на другорядних позиціях. На них покладали відповідальність, але не забезпечували інструментами. У концепції реформи і у пропозиціях щодо змін в Конституції чітко сказано: повноваження органів місцевого самоврядування мають забезпечити фінансами.

Органи місцевого самоврядування матимуть, зокрема, частку від загальнонаціональних податків (а не тільки дотації). Якщо у місцевої влади через державні рішення виникнуть додаткові витрати, то це теж компенсує держава.

Напевне не існує однієї правильної моделі реформування, необхідно враховувати багато факторів та нюансів, які впливають на процес реалізації реформи. Серед таких чинників можна виділити: історичні, територіальні, політичні та національні особливості тощо. Кожна реформа потребує індивідуального підходу і глибинного розуміння кінцевого результату, і звичайно політичної волі та підтримки громадянського суспільства.

Варто зауважити, що як і будь які зміни, реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади проходитиме важко. Та лише спільними зусиллями ми зможемо створити економічно спроможні територіальні громади та забезпечити їх розквіт.

Захід  організований в рамках проекту «Міжсекторний діалог як інструмент формування спроможних громад та впровадження ефективного територіального управління»,  що реалізовується в Яворівському районі Агенцією місцевого економічного розвитку Яворівщини за підтримки  Інституту громадянського суспільства в партнерстві з Фондом Східна Європа і фінансується Європейським Союзом.